“Familia este locul unde esti deopotriva profesor si elev”
“Nu iti alegi familia.Ea este cadoul lui Dumnezeu pentru tine”
“Vrei sa ai o familie fericita pune-l pe celalalt pe primul loc”
“Parintii cumpara jucarii copiilor pentru a-i face fericiti. Copiii, daca ar putea, si-ar vinde jucariile pentru a cumpara timp in compania parintilor.” Autor necunoscut
„Parintii nu sunt altceva decat niste copii mari pana cand copiii lor ii tarasc in maturitate (de obicei, cu mare agitatie si cu multe tipete).” Stephen King
“Fericirea nu este ceva facut.Ea vine din faptele tale “ Dalai Lama
“Viata de familie este prima scoala a emotiilor” Daniel Goleman
Familia este locul de manifestare a tendintei de intregire, de completare. Este instrumentul prin care se realizeaza devenirea umana. Este tamponul care amortizeza contactul cu cerintele vietii, cerintele profesionale, sociale.
Dinamica vietii, curgerea acesteia, presupune parcurgerea unui proces de transformare, de schimbare a insasi sensului familiei.
Cand sensul anterior si-a produs efectele, apare conflictul, cautarea unui nou sens, manifestarea acestuia, crearea noilor cai de manifestare, incetinirea manifestarii sensului anterior si roata continua cu gasirea din nou a unui sens. Familia isi consuma, isi pierde sensul initial, nu mai poate functiona fara un nou sens. Odata cu trecerea de la un scop la altul, membrii familiei trec printr-un proces de dezvoltare a unui nou nivel de constiinta. Oamenii se dezvolta pe interior. Descopera mereu ca sunt, ca pot mai mult decat pana atunci. Treptat constiinta trece de la cuprinderea ingusta a individualului concurential la constiinta de sine si de ceilalti, apoi la constiinta multidimensionala, la constiinta transpersonala. Odata cu cresterea capacitatii de cuprindere a constiintei individului, rolul socialului se modifica si acesta.
Rolul sau de a oferi siguranta, de organizare, de aparare, de asigurare a sanatatii se va reduce odata cu trecerea de la nivelul actual al constiintei de supravetuire la nivelul constiintei de sine si de ceilalti. Socialul a aparut pe un anume nivel de constiinta a omenirii pentru a reglementa raporturile intre membri si a asigura existenta, supravetuirea. Ca exemple de schimbare a rolurilor sociale amintesc: reducerea rolului coercitiv a institutiilor statului, modificarile legislative care ofera responsabilizari individuale mai mari: institutia medierii intre parti, desfacerea casatoriiilor de comun acord, intreruperea sarcinii, reducerea cazurilor de interventie a parintilor in alegerea partenerului, cerinta adolescentilor de a avea locuinte separate, criza adolescentului apare la o varsta din ce in ce mai mica, individualitatea copilului se manifesta in relatiile cu parintii de la varste mai mici s.a.m.d.
Schimbarea rolurilor sociale se face prin acumulari individuale care cand ating punctul critic si se materializeaza in norme sociale. Aceste noi norme au rolul de a inlocui vechile scopuri devenite frane.
Aceasta dinamica ne arata disponibilitatea noastra treptata de crestere a gradului de constientizare. Ruperea vechilor legaturi este absolut necesara cand vechiul nivel de constientizare nu mai asigura devenirea, o blocheaza. De la nivel la nivel aflam mai mult despre ceea ce suntem, despre ceea ce putem deveni. Fiecare nivel existential este limitativ din punct de vedere al nivelului urmator. Nu stim ce nu stim, iar daca am sti nu am putea duce. Prea multa lumina ne poate orbi.
Pentru ca ceea ce nu stim sa poata sa se manifeste plenar natura ne-a daruit simtul corporal. Folosirea excesiv a mintii conceptuale a redus acordarea atentiei cuvenite acestui simt.
In acelasi timp in noi se afla doua forte sinestezice aflate in lupta: traditionalul care apara radacinile trecutului incercand sa ramina si noul, care lupta ptr afirmare, pentru a deveni constientizabil.
Prin constientizare decidem care din elementele vechi le mai pastram si care le inlocuim cu altele noi.
Daca o parte din noi doreste sa ramane asa cum este iar o alta parte se deschide fata de nou, aceasta contradictie este o parghie a naturii primordiale, un principiu al naturii umane, un arhietip si unde poate fi un loc mai bun, mai propice ptr a cauta sau a construi acest raport, a trai si experimenta aceasta experienta decit in familie. Unde in alta parte este omul dispus sa cedeze ceva de dragul celuilalt, sa manifeste toleranta, gratia, acceptarea diversitatii, intimitatea si empatia.
Sa ne centram atentia si asupra celor doua forte, vechiul si noul, inchiderea si deschiderea, la noi, la cei apropiati ptr a ne intelege mai bine, a ne accepta, a ne tolera. Raportul intre cele doua forte este unic .
Daca familia ca institutie ne-a adus la acest stadiu de dezvoltare este sarcina noastra de a ii construi noul rol. Familia face parte din natura noastra primordiala si este o parghie prin care divinul ca esenta din noi ne asigura posibilitatea devenirii.
Poate ca textul biblic care spune ca Dumnezeu a creat femeia din coasta lui Adam a stiut ca prin aceasta divizare va aparea cautarea spre intregire, prin oglinda partenerului de viata, a copiilor. Sa vedem rolul de oglinda a familiei. Rolul ei in transformarea noastra, in devenire. In trecerea de la un nivel de constiinta la altul.
Cine ne poate spune ceea ce putem deveni decat familia. Nu ne spune oare sotia sa devenim mai tandri si mai sensibili? Nu ne spune oare sotul sa devenim mai responsabili si mai ancorati?
Nu ne spun copii nostri sa fim mai indulgenti, mai rabdatori si mai umani?
Putem nega evolutia noastra datorita familiei? Totul este sa observam, sa analizam dinamica familiei. Aceasta taina a lui Dumnezeu pe care incepem sa o descifram prin constientizare. Unde este locul in care pastram elemente traditionale dar si introducem altele noi decat in familie.
Familia nu este un loc final, unde gasim refugiul vesnic, placerea desavarsita. Familia trebuie reconstruita, repozitionata, uneori fiind necesar chiar schimbarea temeliei. Divorturile au crescut alarmant si nu de putine ori, in viitoarea familie fiecare va gasi o alta persoana care ii va aduce in oglinda aceleasi probleme ca si familia anterioara: dominarea, cicaleala, dependenta, tradarea, respinderea, rigiditatea, blocaje, ganduri si tipare autodistructive.
Familia nu este in noul sau rol o zona de confort desavirsit. Rolul de refugiu este in scadere.
Familia poate fi vazuta si ca o posibilitate de dezvoltare proprie, de autocunoastere prin oglinda pe care o ofera. Familia reflecta propriile elemente blocate ale membrilor.
Este si un instrument al formarii elementelor pentru a transcende sensul vietii, al devenirii umane.
Pe nivelul constiintei de supravietuire omul nu poate gasi fericirea decat ptr perioade scurte de timp. Fericirea este o cautare si o parghie a devenirii. O speranta de a merge inainte de-a cauta, de-a afla. Nu este ceva ce gasesti si ramane permanent.
Familia este mult mai mult decat un loc cald aducator de confort si siguranta. Este mai mult decat un loc pe care il amenajam frumos si il poavazam cu lucruri. Familia este un loc al devenirii, un loc al schimbarii si transformarii.
Familia nu este un loc al somnului si adormirii constiintei, ci al trezirii acesteia. La fel cum a ne inchide in institutia familiei este ca si cum nu am mai avea nimic de invatat. Viata este o permanenta dezvoltare, cautare, invatare. Familia devine astfel o parghie a devenirii umane.
Sa constientizam noul rol al familiei. De instrument, de mediu, al dezvoltarii interioare, al transformarii fiecaruia dintre membrii sai.
DESCOPERA NOUL ROL AL FAMILIEI SI TE VEI DESCOPERI PE TINE.
Suna si programeaza-te la cabinetul de psihoterapie PSIHODAD pentru o sedinta de cuplu.
Psihoterapeut: Dan Dumitru Otrocol -cabinetul PSIHODAD.
(Sursa de inspiratie : Emoţiile distructive Daniel Goleman intr-un dialog stiintific cu sanctitatea sa Dalai Lama;Arta fericirii, sanctitatea sa Dalai Lama si Howard C.Cutler;Psihologia viitorului,Stanislav Grof;Psihologia Trezirii, John Welwood;Corpul tau stie raspunsul,David I Rome;Nagarjuna ,Epistola catre un prieten,comentariu de catre Venerabilul Rendawa,Zho-nu Lo-dro;Note de curs, Juan Ruiz Naupari ;Invataturile lui Gurdjieff,Trezirea constiintei si evolutia spirituala,de G.Thompson(Govindananda);Cheile genelor, Richard Rudd.)